Slide background
Meld dig ind i PLS

Som medlem får du: Fagblade + Rådgivning + Rabatkort + Billige Forsikringer + Kurser og meget mere...

MELD DIG IND

88 kr.

Pr. måned

Slide background

Din studieorganisation

PLS arbejder med at forbedre pædagogstuderendes vilkår og sikre den bedst mulige pædagoguddannelse.

MELD DIG IND

88 kr.

Pr. måned

Slide background
Råd & vejledning, når du har brug for det...

Som medlem af PLS får du adgang til personlig vejledning og rådgivning om pædagoguddannelsen og praktikkerne.

LÆS MERE

Slide background

MEDLEMSFORDELE

Som medlem af PLS har du mange fordele:

Gratis fagblade...

Rådgivning og vejledning...

Rabatter...

Billig studieforsikring...

Gratis eller billig A-kasse

Kurser...

Læs mere...

ok21jafstemning ny

VIL DU VIDE MERE OM PLS?

 Bliv ringet op af PLS, og hør hvordan vi kan hjælpe dig KLIK HER

NYHEDER

NYHEDER

Kursustilmelding HB

Special-tilmelding til kursusweekenden

Næste kursusweekend afholdes i weekenden den 28. til 29. marts på UCL Jelling

Sådan tilmelder du dig

  • Du tilmelder dig den kursuslinje du gerne vil deltage i, ved at klikke på kursusbeskrivelsen for kurset og udfylder tilmeldingsformular nederst i beskrivelsen.
  • Du kan kun tilmelde dig én kursuslinje.
  • Kun medlemmer af PLS kan deltage i kursusweekenden

Praktisk information
Kurset afholdes på UCL Jelling, Stationsvej 4, 7300 Jelling • Medlemmer af PLS deltager gratis i kursusweekenden. Overnatning foregår på uddannelsesstedet, så husk sovepose og liggeunderlag. PLS dækker dine transportomkostninger og sørger for mad i løbet af weekenden. Husk kontanter til drikkevarer. 

Program for kursusweekenden

Ved at klikke på nedenstående link, kan du danne dig et overblik over hvordan weekenden vil forløbe. Mindre ændringer kan forekomme.

 

 

Natur- og naturfænomener for pædagogstuderende

PLS kursus boerns sexualitet 2020

Sådan inddrages naturen i det pædagogiske arbejde

Der kan være mange mål med at være i – og bruge naturen i det pædagogiske arbejde. Målet på dette kursus er, at vi kan undersøge, eksperimentere, undre os og reflektere over ting, vi møder i naturen, så vi kan udvikle, udfordre og ændre børnenes opfattelse af verden, og give dem nye erfaringer.

Det er godt for børnene at være ude i naturen, vi har i Danmark en lang tradition for skovbørnehaver og udflytterbørnehaver og de fleste børn er ude hver dag. Det er gavnligt for både motorik, sundhed og trivsel at være ude i naturen, men hvis børnene også skal lære noget om naturen kræver det pædagogiske og didaktiske overvejelser.

Børn bliver ikke nødvendigvis klogere på naturen blot ved at være i den, viden om naturen kommer gennem pædagogisk planlægning og formidling, en central del af kurset vil handle om at tilrettelægge pædagogiske aktiviteter med udgangspunkt i naturen, derudover vil vi diskutere hvordan aktiviteter kan tilpasses forskellige målgrupper.

Når kurset er slut har du fået enkle redskaber til at tilrettelægge et lille forløb, du senere kan bruge i din praktik eller når du er færdiguddannet. Du får forhåbentlig også lyst til at undersøge og blive klogere på den natur, du bevæger dig i, så du kan give viden videre til andre.

Om underviseren
Underviser på kurset er Thomas Ziegler Larsen, uddannet pædagog i 2011, Daglig leder - Undervisnings- og udviklingsansvarlig Skoletjenesten, Naturcenter Amager Strand, tidligere Børnehaveklasseleder.

TILMELD DIG HER

 

 

Børns seksualitet i modsætning til børn og sex

PLS kursus boerns sexualitet 2020

Som pædagogstuderende møder du allerede på første semester modulet: Køn, Seksualitet og Mangfoldighed, men… På dette PLS-kursus vil vi gå i dybden med seksualitet, og der blive fokuseret på, hvad den aktuelle debat om berøring, kys, bleskift og doktorleg gør ved det pædagogiske arbejde i en tid, hvor berøringsangst, pædofiliangst og krænker-hysteri er fremherskende i såvel medier som på politisk plan.

Hvad gør det ved børnene, deres selvforståelse og kropslighed, at pædagogen og forældrene bliver akavede i deres tilgang til børnene, og hvad gør det ved det pædagogiske arbejde?.

Børn har en seksualitet
De oplever lystfornemmelser, som er af erotisk karakter. De onanererog kan også få noget, der minder om orgasme. For mange er ordene ‘børn’ og ‘seksualitet’ i samme sætning en provokation i sig selv. Men hvad er børns seksualitet for en størrelse og hvordan adskiller den sig fra voksen seksualitet. Hvordan kommer børns seksualitet til udtryk, og hvordan håndteres den af de voksne?

Seksuelle lege og kropslig udforskning er ikke blot noget, børn har gavn af. Det er noget, de har ret til. Allerede i 1980 skrev Verdenssundhedsorganisationen WHO: »Alle børn har ret til en seksualitet og til muligheden for en fordomsfri opdragelse,« og »masturbation og seksuel leg er sunde og normale aktiviteter«

Vi vil bruge disse to kursusdage på at blive klogere på børns seksualitet og på vores egne forforståelser. Og på hvordan vi kan blive bedre til at håndtere dette område såvel kollegialt som i forhold til forældre, kommune og ikke mindst i forhold til de børn, det hele handler om.

Ved at blive klogere på ovenstående vil vi kunne runde af med seksualitet for alle andre.

Om oplægsholderen
Susanne Laudrup er seminarielektor på pædagoguddannelsen København. Susanne er cand.pæd.biologi, og har skrevet specialet ”Seksualundervisning fra viden til handling”. Har været medforfatter på Folkeskolen læseplaner og Undervisningsvejledning for sundheds-seksualundervisning samt familiekundskab fra Undervisningsministeriet. Har skrevet adskillige bøger og artikler om emnet, ligesom hun er en ofte brugt foredragsholder for såvel pædagoger som forældre i daginstitutioner og SFOer.

TILMELD DIG HER

 

 

Den pædagogiske kunst, at spille en professionel rolle i andres liv

kursus paedagogisk kunst 2020

Den måde du indgår i samspil med de børn, unge eller voksne som du arbejder med, har stor indflydelse på den betydning, dit pædagogiske virke skaber.

At skabe betydning er helt centralt i den pædagogiske hverdag. Din måde at indgå i relationen på, påvirker situationens udfald. Gennem den betydning du skaber, er du med til at danne barnet, den unge eller voksnes selvforståelse og forståelse af verden, og den påvirker samtidig din egen forståelse af dig selv i din professionelle praksis. 

På kurset skal vi arbejde med de sanselige, kropslige og intuitive forhold som påvirker dannelses- og betydningsforhold i de relationer vi indgår i. Du vil få redskaber til at analysere, forstå og handle, ud fra det der sker, i de mange forskellige situationer og begivenheder som du bevæger dig i, i en pædagogisk praksis.

Kurset vil både sætte teoretisk og praktisk fokus på det æstetiske i den pædagogiske rolle, dømmekraft og i samspillet i den pædagogiske situation - og så bliver det sjovt, legende, reflekterende og intenst. Kurset er relevant for dig, der tænker over din rolle som pædagog, og godt vil have værktøjer til at forstå det pædagogiske og mellemmenneskelige spil. Kurset henvender sig til alle pædagogstuderende, både dig der er tæt på din bachelor, og dig der netop er startet på uddannelsen.

Om underviseren
Mia Hesselberg-Thomsen er ph.d.-studerende, sceneinstruktør og cand.pæd. i generel pædagogik. Jeg er certificeret i filosofisk samtalepraksis, og oprindelig uddannet pædagog fra Skovtofte Socialpædagogiske seminarium. Jeg har skrevet speciale om den pædagogiske kunst; at spille en rolle i andres liv, hvilket også er temaet i mit igangværende ph.d.-studie på Aarhus Universitet. Siden 1990 har jeg arbejdet i krydsfeltet mellem formidlingskunst, scenekunst og pædagogik på teatre, højskoler og i erhvervslivet, og har i de seneste 13 år arbejdet som ekstern instruktør af TV og radioværter i Danmarks Radio. Læs evt. mere på www.actto.dk. Jeg har siddet i bestyrelsen i Lilleskolernes Sammenslutning fra 2012-2019 og sidder i bestyrelsen på Esrum Kost- og friskole.

TILMELD DIG HER

 

 

Psykologi og menneskekundskab for pædagogstuderende

jonas svane underviser

Hvordan du kan videreudvikle din forståelse af andre mennesker og dig selv via dit studieliv.

Pædagoger møder mange slags mennesker i deres alsidige arbejdsliv. Det kræver en bred forståelse af menneskelivets mange udtryksformer og dets udfordringer. I løbet af to dage ser vi på nogle af de vigtigste psykologiske, pædagogiske, samfundsvidenskabelige og filosofiske tankesæt, der har vist sig at kunne hjælpe mange mennesker videre i udviklingen af deres personlige verdensanskuelse. 

Disse tanker vil blive analyseret med et kritisk blik, for at undgå at de fremstår som ”sande og nemme løsninger”. Derved bliver det muligt at plukke de dele af tankerne ud, som passer til éns verdensanskuelse og praksisbehov. Hvis du samtænker disse tanker med din livserfaring og boglige viden, kan det forhåbentlig inspirere dig til at sammensætte dine professionelle forståelser på nye og udviklende måder.

Kort sagt vil vi sammen styrke jeres pædagogfaglige bevidsthed, ved at tage udgangspunkt i både de psykologiske og pædagogiske fagdiskurser og i jeres egen selvforståelse og praksis. Så kan I møde verden med den indsigt og handlekraft, som man med rette kan forvente kendetegner veluddannede moderne pædagoger.

Om oplægsholderen
Jonas Svane er psykolog cand. Psych. og filosof Bach. Phil. fra Københavns Universitet. Han underviser på Københavns Professionshøjskole i blandt andet psykologi og tværprofessionelt samarbejde, og har tidligere undervist i psykologi og pædagogik på Gentofte socialpædagogiske Seminarium, Gladsaxeseminariet, Københavns Pædagogseminarium, Zahles lærerseminarium og på efter- videreuddannelser for pædagoger og lærere. 
Han har desuden været skolepsykolog og projektleder i Københavns kommunes Pædagogiske Psykologiske Rådgivning.

Forslag til litteratur til dagens emne
Jonas Svanes kapitler i bøgerne:
”Pædagogiske miljøer og aktiviteter”. Flemming B. Olsen (red.) Frydenlund 2016.
”Pædagoguddannelsen på tværs”. Bodil Høyer og Bjørn Hamre (red.) Frydenlund 2008.

TILMELD DIG HER

 

Min Side - få overblik over dit medlemskab

min side knap top

Min Side er din personlige side på pls.dk, hvor du kan få overblik over dit medlemskab samt vigtige meddelelser fra PLS

På Min Side får du personlige beskeder vedrørende dit medlemskab, og du kan tjekke, om vi har de korrekte oplysninger om dig: Har vi dit rigtige telefonnummer og mail?, har du glemt at betale en regning?, har du husket at oplyse, at du har været på barsel eller har forlænget dit studie af andre grunde?, har du skiftet studiested? ønsker du at framelde fagblade? 

Sådan logger du på Min Side på pls.dk
Du finder Min Side-knappen i højre side af skærmbilledet - den blå knap.

Bruge NemID
Vi anbefaler, at du bruger NemID, når du logger på. 

nemid login

 

feedback
feedback