Nyheder

Sygdom under lønnet praktik

AdobeStock 427469385

Følgende regler gælder på de praktikinstitutioner, hvor der er tegnet overenskomst med BUPL, Socialpædagogerne eller LFS.

Hvis du bliver syg imens du er i lønnet praktik, er det vigtigt du undersøger reglerne for sygemelding på dit praktiksted, og følger reglerne.
Så er du sikker på, at du får sygemeldt dig efter bogen, og ikke registreres som være udeblivende fra en vagt.

Når du har sygemeldt dig, må din leder gerne kontakte dig.
Lederen må spørge ind til hvornår du forventer at være klar til at genoptage dit arbejde, men lederen må ikke spørge hvad du fejler. Bliver du alligevel stillet dette spørgsmål, er du i din gode ret til ikke at svare.

Du kan godt blive opsagt under sygdomsperioden, og også grundet sygdom.
Derfor er det vigtigt du møder op, hvis du bliver indkaldt til sygefraværssamtale.
Er dette tilfældet, anbefaler vi altid at du kontakter os i PLS, så vi kan rådgive dig i den konkrete situation.

Når du er sygemeldt, skal timerne ikke arbejdes ind igen.
Timerne tæller med i det overordnede regnskab, hvor du som studerende skal arbejde på praktikstedet 780 timer i løbet af det halve år. Timerne bliver dog registreret som fravær.

Ved længerevarende sygdom skal du huske at kontakte din uddannelsesinstitution, da langvarigt fravær kan have betydning for, om du kan opfylde målet for praktikperioden.

Når du bliver rask igen efter et sygdomsforløb, er det vigtigt du raskmelder dig på dit praktiksted.
Det gør du til samme instanser som du sygemeldte dig til, og efter de regler der er gældende på dit praktiksted.
Husk, der er ingen læger der raskmelder dig, det skal du selv sørge for.

Hvordan skrives den gode bacheloropgave?



Når du skal skrive din bacheloropgave er der mange ting at forholde sig til.
Du skal finde en fangende og konkret problemformulering, lave en indledning der giver læseren et præcist indtryk af opgavens indhold, finde plads til både metodeafsnit, teori og analyse, og derudover diskutere dit datasæt. Der er altså mange ting der skal spille ind i en bacheloropgave, og der er forholdsvis lidt plads at gøre godt med. Derfor er det vigtigt man forholder sig til kernen af opgaven, og virkelig skærer ind til benet. Her skal du have fokus på begrænsning, og hvordan du bedst kan involvere læseren i dit skriv.

Men hvordan gør man så lige det i praksis?

Start med at finde et spændende emne som interesserer dig, og som du ønsker at få mere viden omkring. I samarbejde med din vejleder kan I finde frem til en fængende problemformulering der knytter sig til emnet. En problemformulering skal altid være et spørgsmål hvortil der ikke bare kan svares ”ja” eller ”nej”. Du kan ændre problemformuleringen undervejs, men kun ved samtykke fra din vejleder.
Når du har fundet frem til den problemformulering du ønsker at arbejde med, skal du til at indsamle empiri.

Bacheloropgaven er bygget op omkring din empiri, og derfor er det vigtigt du indsamler denne tidligt i forløbet. Forud for empiriindsamlingen skal du have gjort dig nogle tanker om hvordan du vil gå til værks. Benytter du kvalitativ eller kvantitativ metode, er der tale om observationer, interviews eller noget helt tredje?
Alt dette skal du skrive ned i dit metodeafsnit, så læseren kan se hvordan du har indsamlet dit materiale.

Nu skal du til at arbejde med din empiri. Et godt råd er at starte med at analysere de data du har indsamlet. Når du skal analysere, skal du igen være opmærksom på hvordan du griber det an. Du kan enten starte med at beslutte dig for en analysemetode, og følge denne.
Eller du kan starte med at analysere, og derefter skrive ned hvordan du gjorde det.
Din fremgangsmåde skal beskrives i metodeafsnittet.

Når du har analyseret din empiri, skulle du gerne være kommet frem til en konklusion.
Denne nedskriver du, og ser om den svare på din problemformulering. Hvis ikke, kan du efter aftale omskrive din problemformulering en smule, for at få det til at passe sammen. Ellers kan du gå dybere ned i analysen, for at finde de svar frem, der bedst muligt kan besvare din problemformulering.

Nu er du ved at være færdig med opgaven, og det er tid til at skrive en fangende indledning.
”Men hvorfor skal jeg først skrive indledningen til sidst?” – spørger du måske, men du vil opdage at det ofte er meget nemmere at skrive indledningen når opgaven er færdig, da du herved har et klart overblik over hvad indledningen skal indeholde. Indledningen har til formål at give læseren et indblik i hvad de skal til at læse, og det kan du klart beskrive, når selve opgaven er på plads.

Så er du i mål – klap dig selv på skulderen!

Tjekliste inden du afleverer:

- Husk at læse din opgave igennem for stave- og grammatikfejl.

- Navn, dato og opgavetitel skal fremgå på forsiden og i et sidehoved.

- Sæt sidetal på opgaven. Det gør det mere overskueligt for læseren.

- Lav en forside der passer til opgavens indhold.

- Benyt APA-standard. Det er vigtigt du angiver de kilder du bruger, da du ellers kan blive beskyldt for plagiat. Hvor ved du det her fra? Skriv det ned.

- Lav en indholdsfortegnelse. Afsnittene skal have deres egne overskrifter, så læseren har nemt ved at navigere i opgaven.

Bacheloropgave på tværs af specialiseringer
Når du skal til at skrive bachelor kan du vælge om du vil skrive den alene eller sammen med en eller flere af dine medstuderende. Det er også muligt at skrive på tværs af specialiseringer.
Hvis I vælger at gøre dette, skal i være opmærksomme på, at skrive om et emne der favner begge/alle jeres specialiseringer.
I får kun tildelt en vejleder, som typisk er fagligt stærkest indenfor ét af tre områder. Derfor råder vi jer til at gå i dialog med jeres vejleder omkring, hvordan i bedst kan inkorporere de forskellige specialiseringer i jeres opgave, således i bedst muligt kan blive vejledt med henblik på emnet.

Så har du læst vores lille guide til bacheloropgaven, men det er vigtigt, at du også orientere dig i de krav der er fra dit studiested. Så er du helt sikker på du ikke glemmer noget.
Held og lykke og god skrivelyst :)

Kontingent

PLS Årsmøde 2022 blev afholdt den sidste weekend i oktober, og her blev det besluttet, at kontingentet for medlemskab af PLS stiger til 99 kr. om måneden fra d. 1/1-23.
Dvs. at du vil blive opkrævet 297 kr. hvert kvartal fra årsskiftet.

Det er den første kontingentstigning i PLS der er foretaget i 18 år.
Stigningen på de 11 kr. sker for at sikre, at vi som pædagogstuderende fortsat har en organisation der understøtter vores medlemmer med vejledning og sagsbehandling og søger politisk indflydelse, hvilket især er vigtigt da pædagoguddannelsen står til en redigering. Vi vil ikke gå på kompromis med kvaliteten af vores arbejde, og derfor har vi valgt at øge kontingentet.

Vi skal kæmpe videre imod forringelser af vores uddannelse og vi arbejder for vores politiske mål:
- Studiedage under praktik skal være lønnede
- Vi skal have ret til vejledning med uddannede vejledere i praktikken
- Vi skal have øget mulighed for sparring og feedback med undervisere
- Pædagogikken skal tilbage på skemaet
- Vi skal have mere konfrontationsundervisning

Vi vil også gerne have dig med i kampen for bedre forhold for pædagogstuderende på uddannelsen og i praktik – fagligt og socialt. Hvis du vil høre mere om, hvordan du kan bidrage, så skriv endelig til os på

Husk også at følge med i hvilke medlemsfordele du får gennem os – vi forhandler ofte nye samarbejdsaftaler i hus, som er ekstra fordelagtige for dig, som medlem af PLS.
Læs om dine medlemsfordele her: www.pls.dk/medlemsfordele

Du er altid velkommen til at henvende dig, hvis du har spørgsmål eller har brug for råd og vejledning. Fang os på telefon 3546 5880 (mandag, tirsdag og torsdag kl. 09:30-11:30 og 12:00-14:00) eller på mail: .

PLS Årsmøde 2022

Nu er det muligt at tilmelde sig PLS Årsmøde 2022!

Årsmødet afholdes fra fredag den 28. til søndag den 30. oktober

IMG 20211105 174650


Sted

I år afholdes mødet på Metalskolen Jørlunde, Slagslundevej 13, 3550 Slangerup.

Få indflydelse dit studie og din studieorganisation
Hvis du vil have indflydelse på PLS’ arbejde i det kommende år, så skal du helt sikkert med på årsmødet. Det er her vi vedtager de ting PLS skal sætte fokus på og arbejde med i 2023.

Mød studerende fra hele landet
Det er gratis at deltage og PLS dækker dine transportomkostninger og sørger for mad og overnatning i løbet af weekenden. Du vil møde pædagogstuderende fra hele landet, og der er plads til både seriøse debatter og fest.

Forbered dig sammen med din afdeling
I løbet af efteråret vil alle PLS-afdelinger afholde forberedelsesmøder til årsmødet. 

Fristen for tilmelding til årsmødet er fredag d. 14. Oktober

Læs Årsmødemappen for PLS Årsmøde 2022 her!

Du kan læse den digitale udgave her

Læs referatet fra PLS Årsmøde 2022 her

Mere information
Du er altid velkommen til at kontakte forpersonerne i PLS: Emma Lehmann Steensen; , Kirstine Marie Vesterholm; ,  Mikkel Bøgh Eriksen;

Årsmødet afholdes fra fredag den 28. oktober til søndag den 30. oktober 2022. Alle medlemmer af PLS kan deltage. Det er gratis at deltage i Årsmødet. PLS dækker dine transportomkostninger og sørger for mad i løbet af weekenden. Der er buffet til alle måltider, og dermed noget for enhver smag. Du skal selv betale drikkevarer. Deltagerne vil som udgangspunkt blive indlogeret på dobbeltværelser. 

DU KAN TILMELDE DIG ÅRSMØDET HER

Vigtige Deadlines

Har du eller din lokalafdeling ændringsforslag til PLS' politiske papirer, eller ønsker du at opstille til en post i PLS, så skal du tænke over disse deadlines.

Vedtægtsændringer
Forslag til vedtægtsændringer skal indsendes til PLS senest 30. september
Læs PLS' vedtægter her

Opstillinger
Opstillinger til PLS' Forpersoner og Forretningsudvalg skal indsendes til PLS senest 7. oktober klokken 12.00.

Budgetændringer
Forslag til Budgetændringer skal indsendes til PLS senest 14. oktober

Ændringsforslag sendes via denne formular
Opstillinger sendes til Jacob Fog-Petersen, PLS' Sekretariatsleder

Tryk her - for at læse PLS' politiske papirer

Underkategorier

nyt gennemsigtig pls

Nyheder for pædagogstuderende

Læs seneste nyt fra pædagoguddannelsen samt vigtige informationer fra PLS' sagsbehandler.

Læs mere

pls help

Hjælp når du har brug for det...

Dit medlemskab sikrer dig, at du har et sted at gå hen, hvis du har brug for råd og vejledning. Vores sekretariat hjælper studerende med problemer på uddannelsesinstitutionen såvel som i praktikperioden.

Læs mere

feedback
feedback