PLS siger JA til OK21 – men ikke hallelu-JA!

ok21janejgreen

Pædagogstuderendes LandsSammenslutning (PLS) anbefaler alle medlemmer at stemme JA til OK21. Her kan du læse hvorfor – og hvordan du stemmer.

Det er dog afgørende for Hovedbestyrelsen at slå fast, at vi stiller os kritisk overfor dele af overenskomsten. Kritikpunkter vi frem til næste overenskomstforhandling vil sætte fokus på, og arbejde for at få ændret.

Ikke samme løn til alle pædagogstuderende

Med OK21 får studerende på 0-6 års og skole/fritids-området cirka 350 kroner mere om måneden end studerende på social/specialområdet.

Det er problematisk, at OK21 bryder med princippet om at alle pædagogstuderende får det samme i praktikløn.

Vi er naturligvis glade for, at BUPL har lyttet til PLS’ altoverskyggende krav, der blev vedtaget på årsmødet i oktober 2020, nemlig: ”Fokus på løn. PLS skal arbejde målrettet for at de pædagogstuderende sikres en kroner-øre lønstigning til OK21.”

Vi er ærgerlige over, at Socialpædagogerne Landsforbund ikke har valgt, at prioritere de pædagogstuderende i lige så høj en grad. Vi vil fortsat arbejde for at de studerende modtager samme løn uanset specialisering.

Vi er ligeledes kede af, at man i OK21 ikke er kommet frem til at forhandle forliget i kroner og øre. Vi mener i PLS det er på tide, at man tager et opgør med den uretfærdighed der er i den procentvise fordeling af midlerne under overenskomstforhandlinger. Vi har et system, der systematisk giver dem der i forvejen får mest i løn, mere end dem der får mindst i løn.

Vi anerkender, at OK21 ikke har kunnet løse det lønefterslæb pædagogerne slæber på tilbage fra tjenestemandsreformen i 69’, hvor politikerne indplacerede pædagogfaget som et traditionelt kvindefag, altså et supplement til mandens indtægt og dermed til en lavere løn end de traditionelle mandefag. Vi har derfor fortsat tænkt os at råbe op, så politikerne der i sin tid sked i nælderne, kan få samlet op efter sig.

Derfor anbefaler vi et ja 

  • Vi anerkender at vi som pædagogstuderende er blevet prioriteret i overenskomsten, i særlig grad af 0-6 årsområdet og skolefritidsområdet, med en yderligere lønstigning på 400 kroner ud over de generelle lønstigninger.
  • Vi anbefaler et ja, fordi vi tror på fællesskabet og solidariteten. Vi mener, at vores faggruppe har vist sit værd under Covid-19 i særlig grad. Men samtidigt anerkender vi, at det er svært, at skabe et bedre OK resultat under en pandemi, med en stor grad af økonomisk usikkerhed.

Fordele ved forliget

  • Der sker en realløns fremgang på alle specialiseringerne ved de generelle lønstigninger på 5.02%
  • Der er afsat lavt- og ligeløns pulje på 0.075%
  • Organisations Puljen på 0.5%
  • 400 kroner pr. måned til de studerende på dagtilbud og skole fritidsområdet.
  • 56 kroner pr måned til de studerende på socialområdet.

Ulemper

  • OK21 medfører, at der bliver skabt en ulighed i de pædagogstuderendes lønforhold alt efter hvilken specialisering man vælger.
  • Fortsat forhandles Overenskomsten i % og ikke kroner og øre, og dem der har mest får mere.

Læs mere om OK-21:

OK21: Lønforskel på specialiseringerne 
OK-resultat - hvad betyder det for mig som pædagogstuderende 

Hvordan stemmer jeg?

BUPL er dit interesseområde

– sender stemmesedler ud på mail eller SMS den 12. marts. Afstemningen afsluttes den 29. marts. Har du ikke fået mail eller SMS, kan du logge ind på afstemningssiden med nemID

Socialpædagogerne er dit interesseområde

– Sender stemmesedler ud via E-boks den 11. marts. Afstemningen afsluttes den 30. marts. Har du ikke fået besked i e-boks, kan du logge ind på afstemnikngssiden med nemID.

Det endelige resultat forventes klar senest den 31. marts.

 

nyt gennemsigtig pls

Nyheder for pædagogstuderende

Læs seneste nyt fra pædagoguddannelsen samt vigtige informationer fra PLS' sagsbehandler.

Læs mere

pls help

Hjælp når du har brug for det...

Dit medlemskab sikrer dig, at du har et sted at gå hen, hvis du har brug for råd og vejledning. Vores sekretariat hjælper studerende med problemer på uddannelsesinstitutionen såvel som i praktikperioden.

Læs mere

feedback
feedback