Her har vi samlet PLS' vedtægter og vores vigtigste politiske papirer
Hvis du ikke finder det du leder efter, så er du velkommen til at kontakte PLS' sekretariat. Se kontaktoplysninger nedenfor.
Vedtægter
Vedtægter
– Love og regler som gælder for PLS. Disse er retningslinjer til hvordan forening styres, til bestemmelse af hvem der har autoritet til handlinger, samt hvad der sker hvis der opstår konflikter eller uenighed.
PLS' Vedtægter
– vedtaget på årsmøde 2020
Hent som PDF
Principprogram
Principprogram
– Principprogrammet er det ideologiske grundlag for PLS.
PLS Principprogram
– vedtaget på årsmøde 2020
Hent som PDF
Arbejdsplan
Arbejdsplan
– Er en overordnet plan for det som PLS ønsker at arbejde med i de kommende år.
Arbejdsplan 2020-2021
– vedtaget på årsmøde 2020
Hent som PDF
Økonomiske principper for PLS
Økonomiske principper for PLS
– Beskriver hvordan økonomien styres i PLS, og hvem der har hvilke beføjelser.
Økonomiske principper for PLS
– vedtaget på årsmøde 2019
Hent som PDF
Politiske papirer
Politiske papirer
– Beskriver PLS’ holdning til studiepolitiske emner.
Klimapolitik i PLS
I PLS ønsker vi en grøn og bæredygtig fremtid for pædagogstuderende såvel som færdiguddannede pædagoger.
– vedtaget på årsmøde 2020
Hent som PDF
Om SU
I dag er SU’en en af de væsentligste velfærdsydelser, der skaber et uddannelsessystem med lige adgang til uddannelse for alle.
– vedtaget på årsmøde 2018
Hent som PDF
Om optag på Pædagoguddannelsen
I PLS mener vi, at uddannelse er en af de væsentligste faktorer både på et individuelt og samfundsmæssigt plan.
– vedtaget på årsmøde 2018
Hent som PDF
Om Bolig
Der er mange studerende, der i deres studietid oplever problematikker i forhold til bolig.
– vedtaget på årsmøde 2018
Hent som PDF
Om Bevillingssystemet
I PLS er vi imod nedskæringer på uddannelsesområdet. Vi oplever, at uddannelser i hele Danmark er pressede på økonomien på grund af skiftende regeringers nedskæringspolitik.
– vedtaget på årsmøde 2018
Hent som PDF
Studiemiljøet er afgørende for en god pædagoguddannelse!
Studiemiljø er et komplekst begreb, som vi i PLS mener bør dække både fysiske, sociale og psykiske faktorer.
– vedtaget på årsmøde 2019
Hent som PDF
Styrk Studiedagene i praktikken
PLS ønsker at kvaliteten af studiedagene øges, og at de studerende ikke selv skal betale for at kunne deltage på studiedage.
– vedtaget på årsmøde 2019
Hent som PDF
Mere gennemskuelige veje til dispensationer
Professionshøjskolerne, og uddannelsesstederne skal have mere ensartede procedurer for hvordan dispensationer tildeles. Studerende skal have samme muligheder for orlov, ekstra tid til eksamen, merit mv.
– vedtaget på årsmøde 2019
Hent som PDF
Udtalelser
Udtalelser
– Udtrykker PLS' holdning til aktuelle emner
Blended learning?
PLS siger NEJ TAK til "blended learning". Pædagoguddannelsen skal opøve samarbejdsevner, dialogiske kommunikationskompetencer og relationsarbejde, hvilket bedst gøres gennem fx konfrontationsundervisning.
– vedtaget på årsmøde 2020
Hent som PDF
Mangel på pædagoger i fremtiden
I fremtiden kommer vi til at mangle pædagoger i Danmark. Det forudsiger både BUPL og SL. Det er et problem for det danske samfund, fordi pædagoger løser nogle af velfærdsstatens vigtigste opgaver.
– vedtaget på årsmøde 2019
Hent som PDF
Pædagogikken som bærende element i pædagoguddannelsen
Der skal være mere pædagogik i pædagoguddannelsen, for at vi pædagogstuderende skal kunne lære at reflektere kritisk, vurdere og handle i pædagogisk praksis.
– vedtaget på årsmøde 2019
Hent som PDF
Til kamp for æstetikken!
Vi skal udfolde vores kreativitet og hér spiller æstetisk læring en central rolle. Æstetik er en del af dannelsesprocessen.
– vedtaget på årsmøde 2019
Hent som PDF
Internationalt samarbejde
Internationalt samarbejde
Studentermiljø – A Good Study Environment is Crucial
PLS har et stærkt samarbejde med pædagog- og lærerstuderende i Norden. Organisationerne har i samarbejde skrevet en politik om Studiemiljø.
Organisationerne har forpligtet sig til at repræsentere politiken i fællesskab. Vi kommer til at arbejde forskelligt med den i de forskellige lande og i de forskellige organisationer, men vi kæmper for det samme; nemlig et bedre studiemiljø for pædagog- og lærerstuderende i både Finland, Norge, Sverige, Island og Danmark.
Hent som PDF