Baggrund for arbejdsplanen

Du sidder nu med arbejdsplanen for PLS. Det er her hvor vi beskriver, hvad vi sammen vil arbejde med det kommende år, helt frem til årsmødet i oktober 2026. 

Når du starter på pædagoguddannelsen i Vinteren 2026, er det naturligt at blive en del af PLS – de pædagogstuderendes fagforening. Vi er et socialt og fagligt fællesskab, som former livet på dit campus og forbinder dig til et stærkt, nationalt netværk. Her kæmper vi sammen for bedre vilkår på uddannelsen og for pædagogfagets fremtid.

I denne arbejdsplan beskriver vi, hvordan PLS bliver en integreret del af din studiestart, og hvordan vi sammen bygger bro fra det lokale studieliv til de nationale aktiviteter og vores større politiske mål om et samfund, der for alvor værdsætter vores arbejde og vores værd. 

Vores mål er kort og godt: At pædagoguddannelsen – Danmarks største studie 
– også får Danmarks stærkeste studiefagforening.


 

PLS sikrer studielivet – fra dag ét

PLS sikrer studielivet – fra dag ét

Om introforløbet

Når pædagogstuderende tager springet ind i studiestarten, møder de et aktivt og engageret studiemiljø. Her samarbejder tutorer, studieråd og PLS-medlemmer om at skabe en tryg og inkluderende start – og et fællesskab, der rækker langt ud over introdagene.

Men studiestarten er også en politisk kampplads. Nedskæringer og forringelser af introforløb og uddannelser truer det fællesskab, vi bygger op. Derfor er det afgørende, at alle nye studerende ved, at PLS er deres fællesskab – både lokalt og nationalt. Her har vi hinandens ryg – og vi står sammen!

Derfor skal vi:

  • Fortsat to gange årligt afholde intro-kursus som opkvalificerer minimum 15 kerneaktive medlemmer inden introperioderne.
  • Have en organiseringsprocent som ved introoplæggene på dagen skal ligge på 50 % af de fremmødte.
  • Afholde lokale arrangementer på campusser med en eksisterende lokal afdeling i forbindelse med studiestart, for at introducere de studerende til deres lokalafdeling.
  • Udføre en SoMe-kampagne i introperioderne, der lægger vægt på værdien af et fagforeningsmedlemsskab.
  • Samarbejde med tutorerne på uddannelsessteder, hvor der er lokalafdelinger.
  • Kontakte alle nye medlemmer i introperioden som har angivet, at de ønsker at være aktive, med et telefonopkald og en mødeinvitation.


 

Organisering nationalt

Det er afgørende, at DL (Daglig Ledelse) og FU (forretningsudvalget) har fokus på vigtigheden af organisering. Derfor er det vigtigt, at FU støtter ude lokalt i deres afdelinger, Det er vigtigt, at DL og FU opdaterer HB (hovedbestyrelsen) i, hvordan det går med organisering, så man i et samarbejde bliver bedre til at skabe synlighed af PLS både lokalt og nationalt. 
DL står for koordineringen med sekretariatslederen til DL møder, så der er en klar rød tråd fra det politiske niveau til vores organiseringsmedarbejdere på sekretariatet. 

Mål for perioden

  • En klar plan for organisering i samarbejde med sekretariatet.
  • To årlige besøg ved vores studiesteder i hele landet- et i foråret og et i efteråret.
  • Fastholde det gode samarbejde med LFS, BUPL og Socialpædagogerne.
  • Fokus på vores største studiested Carlsberg, hvor målet er at få organiseret 38 % procent af de studerende med stigning i 2025 til 40 procent.
  • Webinar til lokale aktive om hvordan man skaber liv ude i afdelingerne.
  • Løbende dialog og samarbejde mellem sekretariatslederen og FU. 

Intro 

PLS skal være stærkt repræsenteret ude ved studiestederne, når de studerende starter på vores uddannelse. Her er det vigtigt, at vi møder dem relationelt, og får dem med i vores pædagogiske fællesskab. Derfor skal vi arbejde på at have et stærk set-up med godt oplæg. 

Mål for perioden

  • At vi afholder intro-kursus inden introperioderne.
  • At vi ved sommer-introperioden 2025 opnår en organiseringsprocent på 38 % på landsplan (36% i 2024)
  • At der bliver afholdt lokale arrangementer på de campusser, der har en lokalafdeling, umiddelbart efter introoplæget, så de nye aktive kan komme med i det lokale fællesskab.
  • Organiseringsprocent ved sommeroptaget i 2025 skal på dagen ligge på 50 % til af fremmødte.
  • At der er liv på de sociale medier min. 2 gange om ugen i introperioden.  
  • At vi får de præcise optagstal fra professionshøjskolerne for årgangen, inden vi begynder introperioden.
  • At der på uddannelsessteder med en lokal afdeling arbejdes på at samarbejde med intro-guiderne.

Fastholdelse af medlemmer

Det er vigtigt, vi fastholder medlemmerne i PLS. Derfor vil vi det næste år arbejde på, hvordan vi løbende fastholder interessen hos medlemmerne. Der skal være et kontinuerligt flow af udveksling, så pædagogstuderende oplever, at det er vigtigt at være medlem af PLS.  Derfor har vi ansat en kommunikationsmedarbejder til at stå for denne her opgave. 

Vi vil arbejde på, at vi er synlige på studiestederne imellem intro- og praktikoplæg, som skrevet under afsnittet organisering nationalt[1].
Inden 2. praktik med information til de studerende med viden og praktiske informationer, som de skal være opmærksomme på i praktikken. 
Der arbejdes på et brev inden 3. praktik med information om a-kasse et år før afslutningen på uddannelse, og vigtigt viden til at fortsætte efter endt uddannelse. 
Der skal laves aktiviteter på de sociale medier om den gode praktik. Der skal også laves fortællinger med pædagogstuderende, som kan illustrere, hvorfor de går på uddannelsen. 

Mål for perioden

  • Holde fast i de kvalificerende faglige kurser ved kursusweekenderne.
  • Kaffeboder lokalt, så de studerende møder os løbende på studiestederne.
  • Priser som fremhæver vores fag og uddannelse.

Mål mere specifikt for praktikken

  • Mail til de pædagogstuderende som skal ud i 2. og 3. praktik.
  • Mail om webinar om den gode praktik til dem, som skal ud i 3. praktik med genopfriskning fra praktikoplægget.
  • SoMe opslag inden praktikkerne, samt gode fortællinger fra de pædagogstuderende

Tillæg i praktik

Vi vil arbejde for at de pædagogstuderende, der modtager tillæg (handicap og forsørger-tillæg) skal have tillægget med, når de kommer i lønnet praktik. Således at det ikke er økonomiske barrierer, der gør, at de studerende, der modtager tillæg, føler sig nødsaget til at stoppe på pædagoguddannelsen.

Det politiske fokus på den nye pædagoguddannelse

Vi skal i den kommende periode arbejde for, at vi får den nye pædagoguddannelse, som sikrer mere kvalitet for os pædagogstuderende. Derfor vil vi I PLS det kommende år, arbejde benhårdt på at få vores mærkesager igennem ved at arbejde med vores MVU-netværk (ungenetværk for de Mellemlange Videregående Uddannelser), med ungdomspartierne og med politikerne på Christiansborg. 

Mål for perioden

  • Vi vil arbejde for, at adgangen til pædagoguddannelsen med den nye EPX, kræver den 3-årige frem for den 2-årige, da vi mener, at grundlaget for professionsuddannelsernes faglighed bør ligestilles
  • Vi skal være synlige i debatten og den offentlige samtale om den nye pædagoguddannelse.
  • Vi skal sætte fokus på, hvordan vi ønsker at forbedre og styrke praktikken.
  • Vi vil kæmpe for at tale vores uddannelse og faglighed op – både internt, lokalt og nationalt.
  • Vi vil synliggøre kompleksiteten af vores faglighed.

Sådan tiltrækker vi studerende til vores uddannelse

Vi vil i PLS arbejde med at skabe kampagner for de unge, som går på vores ungdomsuddannelser, tager et sabbatår efter endt ungdomsuddannelse og folkeskoleeleverne. Det er nemlig vigtigt, at vi formår at skabe gode fortællinger om vores uddannelse, så flere unge ser vores vej og sørger ind. Vi kan være med til at få de historier ud, ved at fortælle dem til omverden. Derfor vil vi det næste år fokusere på at komme ud til de unge mennesker og fortælle om vores uddannelse. 

Mål for perioden

  • Deltage på arrangementer der målrettes unge og uddannelsesvalg, a la Ungdommens folkemøde i Valby. Deltagelse kan med fordel ske i samarbejde med BUPL og Socialpædagogerne.
  • Kampagner der giver lyst til uddannelsen & faget.
  • Deltage ved uddannelsesdage hos ungdomsuddannelserne.
  • Skrive debatindlæg om vores uddannelse og de muligheder man har efterfølgende.

Dette vil bidrage til at muliggøre pædagoguddannelsen for alle studerende, uanset økonomiske forudsætninger.


[1] Arbejdsplan – Fokuseret organiseringsindsats for PLS (Årsmøde 2023)