Formål og værdier

Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS) er en organisation for pædagogstuderende og fremtidige pædagoger. 

PLS har til formål at styrke fællesskabet mellem de studerende, for på den måde at skabe en stærk, samlet stemme. 


Vores arbejde er præget af centrale værdier som:

  • fællesskab og solidaritet, 
  • respekt og anerkendelse, 
  • en vedholdende stræben efter social retfærdighed.

Dette principprogram, sammen med vores vedtægtsbestemte formål, udgør grundlaget for Pædagogstuderendes Landssammenslutnings virke og handlinger.

Sammen er vi stærkest.

PLS samler pædagogstuderende fra hele landet i fællesskaber for, at vi sammen kan skabe forandring, 

Vores organisation bygger på et repræsentativt demokrati, hvor alle medlemmer har indflydelse på de beslutninger, der berører dem.

PLS blev stiftet med det formål at kæmpe for pædagogstuderendes rettigheder og indflydelse, Det gælder såvel på selve uddannelsen, som i samfundet som helhed. 

Vi står på et solidt fundament, der er opbygget gennem årtier, med et løbende fokus på at forbedre uddannelsen og professionen.

Vores mål er at skabe en pædagoguddannelse, der både bygger på et stærk videnskabeligt grundlag, og som samtidig er en dannelsesproces, der former os som mennesker og fagprofessionelle. 

Vi tror på, at alle mennesker har ret til at udvikle og præge deres eget liv.

Vi står for en vision om social retfærdighed, hvor alle mennesker har lige muligheder og adgang til ressourcer og støtte.

Vi arbejder for at synliggøre og bekæmpe social uretfærdighed og magtstrukturer, både i uddannelsessystemet og i samfundet som helhed. PLS sikrer, at marginaliserede stemmer bliver hørt og anerkendt.

Vi ønsker at skabe en pædagogik, der fremmer inklusion og trivsel for alle børn, unge og voksne. PLS kæmper for lige muligheder for alle – uanset etnicitet, køn, seksualitet, religion, funktionsvariationer eller social baggrund. PLS ser ressourcer fremfor begrænsninger.

Vi inddrager kritisk refleksion i vores uddannelsesforløb og i vores fremtidige praksis, så vi udvikler pædagogisk dømmekraft. 

Vi identificerer os som intersektionelle feminister[1], hvilket betyder, at vi er bevidste om de komplekse sammenhænge mellem forskellige former for diskrimination og arbejder for at bekæmpe dem.

Vi baserer vores demokratiopfattelse på troen på, at alle borgere skal have lige muligheder for at deltage i samfundet og påvirke de beslutninger, der berører dem. PLS arbejder for at sikre, at pædagogstuderende har en central stemme i udviklingen af deres uddannelse og i den pædagogiske profession. 

Vi arbejder for at styrke samarbejdet og fællesskabet mellem pædagogstuderende på tværs af uddannelsessteder og geografiske grænser. 

Vi faciliterer netværk og platforme, hvor studerende kan dele ressourcer, erfaringer og gode idéer. Og skaber inkluderende arrangementer, der fremmer socialt samvær. 

Vi ser det som vores ansvar at organisere pædagogstuderende på tværs af landet og styrke deres position i både uddannelsen og på arbejdsmarkedet. PLS' arbejde er ikke kun rettet mod nutidens udfordringer, men også fremtiden. 

Vi står sammen mod økonomisk tænkning, der forsøger at reducere uddannelseskvaliteten til fordel for økonomiske gevinster. For os er det afgørende, at pædagoguddannelsen prioriteres som en central del af samfundets velfærd.

På baggrund af ovenstående arbejder vi ud fra følgende principper:

Lokalt engagement: Vi sætter altid de lokale afdelinger i centrum. Gennem disse kan pædagogstuderende mødes, dele erfaringer og arbejde sammen for at skabe konkrete forbedringer i deres hverdag og på deres uddannelsessteder.

Stærke relationer: Vi prioriterer det nære, lokale møde med alle nye pædagogstuderende og sikrer, at de fra starten føler sig trygge og som en del af fællesskabet. 

Tydelig stemme: PLS arbejder for at være en tydelig og stærk stemme i den offentlige debat om pædagoguddannelsen og professionen. Når vi står samlet er vi stærkest, når beslutninger skal påvirkes, og der skal sættes dagsorden.

Respekt for historien: Vores politik overskrider aktuelle tendenser og bygger på en dyb respekt for pædagoguddannelsens historie og PLS’ idégrundlag. PLS arbejder for at bevare og udvikle de værdier, der gennem tiden har formet vores fag og vores uddannelse.

Endelig tilbyder vores medlemmer fordele, der gør dem til bedre pædagoger og sikrer dem i deres studietid og fremtidige arbejdsliv. 

 

PLS – mere end en sammenslutning.

Pædagogstuderendes Landssammenslutning er mere end blot en sammenslutning; det er en bevægelse for forandring, hvor vi skaber et stærkere, mere solidarisk og retfærdigt samfund gennem vores uddannelse og fremtidige praksis. 

Vi opfordrer alle pædagogstuderende til at engagere sig, bidrage med deres stemme og tage del i vores fælles kamp for et samfund præget af fællesskab, respekt og social retfærdighed.

[1]Intersektionel feminisme vil kort sagt sige, at man ikke kun tænker på ligestilling mellem køn, men også ligestilling mellem etnicitet, religion, social klasse, alder, handicap med mere.