Arbejdsplan 2025-2026
Baggrund for arbejdsplanen
Du sidder nu med arbejdsplanen for PLS. Det er her hvor vi beskriver, hvad vi sammen vil arbejde med det kommende år, helt frem til årsmødet i oktober 2026.
Når du starter på pædagoguddannelsen i Vinteren 2026, er det naturligt at blive en del af PLS – de pædagogstuderendes fagforening. Vi er et socialt og fagligt fællesskab, som former livet på dit campus og forbinder dig til et stærkt, nationalt netværk. Her kæmper vi sammen for bedre vilkår på uddannelsen og for pædagogfagets fremtid.
I denne arbejdsplan beskriver vi, hvordan PLS bliver en integreret del af din studiestart, og hvordan vi sammen bygger bro fra det lokale studieliv til de nationale aktiviteter og vores større politiske mål om et samfund, der for alvor værdsætter vores arbejde og vores værd.
Vores mål er kort og godt: At pædagoguddannelsen – Danmarks største studie
– også får Danmarks stærkeste studiefagforening.
PLS sikrer studielivet – fra dag ét
Om introforløbet
Når pædagogstuderende tager springet ind i studiestarten, møder de et aktivt og engageret studiemiljø. Her samarbejder tutorer, studieråd og PLS-medlemmer om at skabe en tryg og inkluderende start – og et fællesskab, der rækker langt ud over introdagene.
Men studiestarten er også en politisk kampplads. Nedskæringer og forringelser af introforløb og uddannelser truer det fællesskab, vi bygger op. Derfor er det afgørende, at alle nye studerende ved, at PLS er deres fællesskab – både lokalt og nationalt. Her har vi hinandens ryg – og vi står sammen!
Derfor skal vi:
- Fortsat to gange årligt afholde intro-kursus som opkvalificerer minimum 15 kerneaktive medlemmer inden introperioderne.
- Have en organiseringsprocent som ved introoplæggene på dagen skal ligge på 50 % af de fremmødte.
- Afholde lokale arrangementer på campusser med en eksisterende lokal afdeling i forbindelse med studiestart, for at introducere de studerende til deres lokalafdeling.
- Udføre en SoMe-kampagne i introperioderne, der lægger vægt på værdien af et fagforeningsmedlemsskab.
- Samarbejde med tutorerne på uddannelsessteder, hvor der er lokalafdelinger.
- Kontakte alle nye medlemmer i introperioden som har angivet, at de ønsker at være aktive, med et telefonopkald og en mødeinvitation.
PLS som lokal drivkraft - for fællesskab og faglighed
Om lokal aktivitet
I 2026 har PLS flere lokale, aktive medlemmer end i mange år – som brænder for skabe sociale og faglige fællesskaber på deres campus. I PLS er der aldrig langt fra idé til handling! Rundt om på uddannelserne lægger lokalafdelingerne årsplaner og sætter initiativer i gang: fra introaftener og faglige oplæg til bingohygge, praktikhjælp og studielivsaktiviteter – med støtte og sparring fra PLS-aktive overalt i landet.
Det handler ikke kun om fællesskab – det handler også om indflydelse. PLS er en tydelig stemme lokalt og arbejder aktivt for at sætte dagsordenen på pædagoguddannelsen. Kun med stærk lokal repræsentation sikrer vi, at de studerende har reel indflydelse på deres egen uddannelse.
Derfor skal vi:
- Bibeholde vores fem lokalafdelinger, og arbejde fokuseret på at gøre dem stærkere og med flere aktive medlemmer.
- Danne fem nye lokalafdelinger på landsplan i det kommende år.
- Der skal udarbejdes en forventningspjece, der beskriver de arbejdsroller og den forventning som PLS-hovedorganisationen har til de nyopstartede lokalafdelingerne. Forventningspjecen skal være klar inden studiestart i primo 2026.
- Lave halvårshjul for aktiviteterne i lokalafdelingerne.
- Der skal udarbejdes et inspirationskatalog, der samler traditioner, tidligere begivenheder og oplægsholdere, som allerede etablerede lokalafdelinger har haft succes med at bruge/afholde, og som kan gives til nyopstartede lokalafdelinger. Inspirationskataloget skal være klar inden studiestart i primo 2026.
- Sikre, at alle lokalafdelinger kontakter deres nye medlemmer løbende, som angiver at de ønsker at høre mere om at være aktiv i PLS.
- Minimum besøge vores studiesteder to gange årligt i hele landet udover introoplæg og praktikoplæg, fx i forbindelse med studiedage eller praktikopsamling.
- Afholde minimum ét årligt arrangement i lokalafdelingen i samarbejde med BUPL og Socialpædagogerne (inklusiv LFS på KP Carlsberg).
- Afholde et arrangement i forbindelse med overenskomstforhandlingerne 26’ på alle studiesteder med en lokalafdeling.
PLS som handlefællesskab - på tværs af landet
Om nationale arrangementer
Nationale arrangementer binder vores fællesskab sammen – og er et springbræt for pædagogstuderende til at få styrket vores faglighed. Når vi mødes mange i fællesskab, binder vi vores erfaringer sammen og styrker dermed også vores lokale engagement.
Derfor vil vi fortsat engagere og invitere endnu flere frivillige PLS-medlemmer til årsmøder, til kursusweekend, festival og meget mere! Det skal være nemt at tage skridtet til at blive mere aktiv – derfor sætter vi også højere mål for deltagerantal til de store begivenheder end før.
Derfor skal vi:
- Afholde årsmøde, hvor minimum 50 medlemmer deltager.
- Afholde to årlige kursusweekender i foråret og efteråret 26’, hvor minimum 45 medlemmer deltager pr. gang.
- I lokalafdelingerne sætte lokale deltagermål til kursusweekender og årsmødet.
- Afholde et nationalt arrangement i forbindelse med overenskomstforhandlingerne 26’.
- Deltage på Folkemødet på Bornholm, hvor forretningsudvalget skal sætte lys på vores mærkesager.
- Deltage på Ankersminde Festival 2026 med minimum 15 deltagere.
- 2 gange om året kontakte alle medlemmer som står i resistance på grund af manglende betaling.
- Have 6000 betalende medlemmer ved årsmødet i 2026.
PLS som en stærk stemme - for vores værdier og vores fag
Om kommunikation og kampagne
Vi kæmper for et samfund, der tager vores værdier alvorligt – hvor omsorg, faglighed og fællesskab er mere end tomme ord. Det betyder, at vi bruger vores stemme hver eneste dag på at kæmpe for bedre uddannelse og arbejdsvilkår. For vi ved, at mistrivsel, arbejdspres og personalemangel ikke løses med småjusteringer – det kræver en omsorgsrevolution. Og den begynder med os.
I 2026 er PLS en tydelig og kompromisløs stemme i samfundsdebatten. Vi inspirerer unge til at tage ansvar – hvad enten det handler om at starte på pædagogstudiet, stemme ved overenskomstforhandlingerne eller være synlige rollemodeller på campus og på sociale medier. Vi viser, at det nytter at blande sig – og at fremtiden formes af dem, der tør tage ordet.
Derfor skal vi:
- Føre kampagner igennem året om bl.a. en reel omsorgsrevolution, hvor samfundet bedre rummer vores værdier og fag.
- Der ønskes en national skabelon ift. forventningsafstemningen mellem den studerende og praktikstedet. Skabelonen skal være skræddersyet efter praktikperiode og specialisering.
- Sætte fokus på overenskomstforhandlingerne 2026 med fokus på vores krav, og føre en kampagne for at få studerende til at stemme.
- Fortsat at have en stor opmærksomhed på at tale uddannelsen og fagligheden op, det skal ske gennem fortællinger fra pædagogstuderende, rollemodeller og fagligt aktive. Der skal være en kontinuerlig opmærksomhed gennem hele året, også udover de særlige perioder som fx inden optagelsesfristen, til studiestart og til praktikoplæg.
- Have minimum 5 samarbejder med aktører udenfor faget, som vil styrke det pædagogiske samarbejde.
- Have 3000 følgere på Instagram.
- Få 25.000 likes på TikTok.
- Blive omtalt i pressen minimum 10 gange af nyhedsmedier, podcasts mm.